Creierele copiilor, care petrec mai mult de șapte ore pe zi în fața unui ecran,  par să prezinte anumite modificări, potrivit unui studiu realizat de un grup de cercetători din SUA, informație de interes în contextul în care „România Educată”, proiect național în dezbatere publică, urmărește ca toți copiii de șase ani să fie capabili să folosească tehnologia.

creierul copiilor

Studiul, citat de The Telegraph, a fost realizat de cercetători de la National Institutes of Health (NIH) din Statele Unite, pe un eșantion de 4.500 de copii, cu vârste între nouă și zece ani.

Unul dintre autorii studiului, medicul Gaya Dowling, a anunțat că „primele rezultate, obținute în urma imagisticii prin rezonanță magnetică, arată urme diferite în creierele copiilor care folosesc smartphone-uri, tablete și jocuri video mai mult de șapte ore pe zi”.

Astfel, s-a evidențiat o subțiere prematură a cortextului, ceea ce este „considerată ca un proces de îmbătrânire”, chiar dacă acest lucru nu este cu certitudine dovedit în acest punct al studiului. Cercetările vor continua timp de mai mulți ani.

Datele existente în acest moment arată că acei copii care petrec mai mult de două ore pe zi în fața unui ecran au o memorie mai slabă, capacități lingvistice scăzute și deficit de atenție. Datele au fost colectate de la 4.500 de copii.

Descoperirile au fost făcute prin intermediul unui studiu observațional, ceea ce înseamnă că nu a fost posibilă demonstrarea faptului că timpul suplimentar petrecut în fața ecranului a cauzat abilitățile cognitive mai scăzute.

Cu toate acestea, experții cred că mai mulți factori, inclusiv efectul luminii albastre asupra creierului, activitatea online și faptul că timpul petrecut pe gadget-uri consumă din timpul care altfel ar fi folosit pentru a face exerciții, a dormi sau a lua parte în activități sociale și mentale mai provocatoare, pot explica legăturile de cauzalitate, menționează The Telegraph.

Un astfel de studiu privind impactul utilizării tehnologiei asupra creierului copiilor nu este singular, dar –  fiind cel mai recent – merită menționat, în contextul în care proiectul național „România Educată”, aflat în dezbatere publică, are unul dintre obiective și expunerea prelungită a copiilor la tehnologie, pentru ca la vârsta de 6 ani să poată fi capabil să o foloisească.